יום שלישי, 20 בספטמבר 2016

המסע בעקבות נפטון קרוז דימיוני על הטיטאניק החדשה

המסע בעקבות נפטון  קרוז דימיוני על הטיטאניק החדשה 
המסע בעקבות נפטון -מבוא ( או נפטון והיהודים )
כשנפרדתי מרומא וצאצאי טיטוס לפני חצי שנה .ידעתי שהיה חלק אפל במחקר שלי שלא נפתר אז. איך טיטוס העביר שבעת אלפים לוחמים יהודים מארץ ישראל לרומא. ברגל...? היה לוקח לו חודשים. והוא הרי הבטיח לנכבדי רומי תהלוכת ניצחון. ומה עם המנורה הענקית . היתה שורדת כזו דרך ארוכה ? אז הגעתי שוב לרומא. והפעם כדי לבדוק את נמלי הים ודרכי הים סביב איטליה. אולי יעזרו לי לפתור את החידה.
יצאנו ל קרוז על הטיטאניק החדשה .כפי שכינו אותה העיתונים בהתפעלות . וכשמירי ממשרד החינוך שמעה על כך .מייד באה בקשה ממני לבצע חקירה בזווית אוריינטאלית מזרחית של הקשר בין היהודים והים. ורצויי לשלב את הפריפריה בסיפור.ברוח החדשה במשרד החינוך והתרבות...לא לסמוך על כל האשכנזים שחקרו העניין במשך מאות שנים .עם אינטרס מובהק לכיוון השמאל והמערב.   אז ככה.....תוך כדי השייט על הגיגית שלנו. שיש לה 17 קומות מעל הסיפון. 3 מגלשות .6 חדרי אוכל ו....ו....ו.... בדקתי ומצאתי...
הקשר בדרך כלל  היה אמבילנטי.
לא תמיד הצליח...ראה סיפור יונה בסערה והימים הלא נעימים שנאלץ לבלות בבטן של ליוויתן יחד עם שרצים ודגים מתים. סיפור מסריח .
תמיד בכל המקורות מלאכת הים היתה שייכת לגויים. והיהודים שנאלצו להשתמש בשרות זה. בכל הדורות . תוארו כשבויים בידי גויים גסי רוח עד הגעתם ליעדם. לא ששם השתפר מעמדם .אבל באוניות תמיד היו כשבויים. למרות הנחיצות של השרות הזה העת העתיקה. כי מטוסים היו מאד נדירים ...ולמרות שהענף הזה שינע בהצלחה מרובה סחורות ונוסעים וחיילים....תמיד הדגש היה על האסונות שקרו. ואלו תמיד תוארו בזוועה ובחומרה הרבה ביותר האפשרית.
גם במאה ה 19 והעשרים. בציורים של מיטב האומנים. והצטיינו בזה בעיקר הציירים האנגלים. כשמרכז התמונה היה אונית סוחר או מלחמה או סתם אונית  נוסעים. מסביבה הים תמיד סוער והגלים מפחידים בגובהם עומדים לטרוף את הספינה ולא משנה מה גודלה.
גם מחמאות תמצאו בקרב נוסעים בעת העתיקה לשרות הימי .בעיקר מפי טיילים נועזים ונוסעים שהים קיצר להם מסע ארוך פי כמה. (זוכרים את מרקו פולו .כמה זמן לקח לו לעבור את הדרך לסין ובחזרה...ובשביל מה ? קצת בושם לאשתו....לא יכלה לקפוץ לסופרפארם הקרוב ?.)
המסע בעקבות נפטון - 0 ( או נפטון והיהודים )
בדקתי מי עשה קרוז בים התיכון לפני... ומצאתי הרבה יהודים מפורסמים  ...אחרי נח ויונה ..  
שבעזרת הקרוזים בים התיכון. יצאו מגרמניה.הולנד ומספרד לארץ .לשם התרשמות או הפצת וחיזוק התורה.
 ר' בנימין מטודלה. ביקורו בארץ ישראל נערך בשנים  (1170-1168).
 ר' פתחיה מרגנסבורג. ר' פתחיה היה מחוג תלמידי רבנו תם, בעלי התוספות. הוא יצא מאשכנז (גרמניה) .
חכם תורני ורופא במקצועו שעלה מפרובנס (בשנת , 1313) כדי להשתקע בארץ ישראל – ר' אשתורי הפרחי. במשך שנים סייר ר' אשתורי הפרחי בארץ בצורה שיטתית, כאשר מטרתו המוצהרת לכתוב ספר שיסייע ליהודים בני הגולה להכיר את הארץ, יעורר בהם תשוקה לעלות אליה ולהתגורר בה ולהדריכם בשמירת המצוות התלויות בה.
רבי יהודה הלוי שהיה מגדולי חכמי ספרד ופאר משורריה .עזב את ספרד בדרכו לארץ ישראל .אכן הגיע לירושלים, השתטח על הקרקע תוך כדי אמירת שירו-תפילתו "ציון הלא תשאלי לשלום אסיריך", נרצח על ידי פרש ערבי.
רבנו משה בן מיימון עלה לארץ ישראל. ב (1165) דרכה רגלם של הרמב"ם ובני משפחתו על אדמת הארץ בבוא אנייתם לנמל עכו.
ר' עובדיה מברטנורא, שהיה מגדולי תלמידי החכמים באיטליה, עלה לארץ בשנת ה'רמ"ח (1488), רואים.... הרבה ספרדים וקצת קצת אשכנזים.
המסע בעקבות נפטון 1 ( או נפטון והיהודים ).
כשנפרדתי מרומא וצאצאי טיטוס לפני חצי שנה .ידעתי שהיה חלק אפל במחקר שלי שלא נפתר אז. איך טיטוס העביר שבעת אלפים לוחמים יהודים מארץ ישראל לרומא. ברגל...? היה לוקח לו חודשים. והוא הרי הבטיח לנכבדי רומי תהלוכת ניצחון. ומה עם המנורה הענקית . היתה שורדת כזו דרך ארוכה ? אז הגעתי שוב לרומא. והפעם כדי לבדוק את נמלי הים ודרכי הים סביב איטליה. אולי יעזרו לי לפתור את החידה.
אז עלינו על ספינונת בשם HARMONY OF THE SEAS..שם שלא משאיר הרבה מקום לניחושים לגבי מה רצו ממציאי הגיגית הזו ליצור...הרמוניה ביני ובין הים. ככה יעיני כמו גמל משתלב עם מדבר.. וחמור עם אבן רייחיים שכותשת גרעיני זייתים...למה בא לי חמור  ? כי מה חמור מבין במרק פירות. ומה ליהודי כשר עם שייט בים.
איך שדרכתי על סיפון הגיגית .שדרך אגב כתוב בחוברת של הצ'ק אין שהוא הסיפון התחתון. בגובה ביניין בן 12 קומות. ושמעליו מתנשאים להם 16 קומות מגורים .וש 3600 הנוסעים הם רק חלק קטן מ 1200 מלחים וטבחים.
איך שדרכה רגלי על הסיפון. הרגשתי שאני על קרקע לא כל כך מוצקה. לא לא בגלל תנודות...כזו מפלצת של 280 טונות גורמת לגלים בים לחלות במחלת ים ולא למי שעליה.
אלא מהמוני השיקסס שמסביבי. לא שיש לי משהוא נגד הדור השלישי או רביעי שנולד מאז באתי בברית אברהם אבינו. אבל גאוולט. עוד לא הפלגנו ואלו כבר נמרחות עליך. כאילו כל החיים ציפו רק לך.שבגיל שיבעים תבוא ותחולל ניסים. טוב בסדר לא שאני נגד גימיקים שיווקיים של קרניבל קרוז..אבל דחילק תחכו שאפרוק את המזוודות בחדר .אשלח את אשתי לשדרת החנויות באוניה..יש 250 כאלו והיא בטח תתעכב. אשלח את הבן למגלשות הגלים באחת מ 13 הבריכות. ואז אני אתפנה להראות לכן. איך נלחמנו בפלמח עם מקלות קפפ וללא נשק.
טוב נו. אמרתי לעצמי. אל תשכח שבאת כחוקר רציני ולא כדי לענג את השזופות והחשופות האלה.כך אני חוזר ואומר לעצמי...אבל.כל הזמן ניקרה שאלה במוחי..מתי לעזאזל הן הספיקו להשתזף כשהשיט עוד לא התחיל...?   ....חידה.
המסע בעקבות נפטון 2 ( או נפטון והיהודים ).
לא זוכר איפה סיימתי בפרק הקודם. כי כשאתה על הגיגית הזו שאמורה לעשות לך הרמוניה עם הים.וכל הזמן רץ בין 9 חדרי אוכל כדי שלא יעבדו עליך ותאכל את הארוחה הטעימה ביותר לאותו יום...ובכל פרוזדור משקאות צבעוניים ממזרקות קטנות רק מתחננים שתקח עוד שלוק...אתה קצת שוכח מנפטון או מפוסידון הדוד החזק שלו מיוון. ובכלל אתה שוכח למה הגעת לשם.
אבל לנו יש אופי .ולא ויתרנו. ואחרי שוק אווז .וקצת טי בון עשויי על גחלים ואיזה המבורגר מעורב בפטריות קאמהין. ולקינוח ארבע רולים של שניצל מגולגל בבהשר טחון דק של עופיונים. התעשתנו. לגמנו מהשנאפס תפוחים .וחצי כוס באדוויזר עם דובדבן חמוד בפנים. ובתנודות הפוכות למה שהיה נדמה לי תנודות הספינה...הא... התחכמתי להם...יצאתי לסיפון למצא מקום שלתוכו אפשר להקיא כל מה שנכנס .ולהתחיל מחדש.
בקיצור .ביום השלישי שמתי לב שאני חייב להתחיל את העבודה המדעית שלי לפני שנופל עלי הרעב.....אבל פה בהחלטה הזו היתה מלכודת...קברניטי הספינה דואגים לכך .שכל הזמן תהיה רעב...מאד רעב...ותמיד תמיד לאן שלא תרצה ללכת....בדרך יחכה לך אוכל. הרבה אוכל .הרבה טעים אוכל. ובדקה שאתה לא בחדר .מישהוא דוחף לך אוכל מתחת לכרית .על הארון. בשידה .בכוס צחצוח השיניים. וגם המוזיקה היא עם קולות של אוכל.
אז מה עושים....? יורדים לקומה מינוס שבע...שגם שם יש  חדר אוכל עם...תתפלאו...הרבה אוכל...אבל...אבל..עם שף של השפים שמנצח על 90 טבחים ורק מלהסתכל איך בית החרושת הזה מייצר את האוכל אתה שוכח מלאכול.
שם מצאתי פינה .ללא שיקסס חשופות ישבן וחזה. והתחלתי לעבוד.
המסע בעקבות נפטון 3 ( או נפטון והיהודים ).
אז לאן הגענו...אה כן לחבל פרובנס שבצרפת. משם מביאים את פטריות הקאמהין שהכניסו לרולדת חזה עוף ממולא בכבד ופטריות קאמהין...
לעזאזל...שוב אני עם אוכל...די נעבור קצת להיסטוריה.
מטרת המחקר היא לקבוע מה היו יחסי הגומלין בין היהודים לדורותיהם והים.
ואם אתם זוכרים את טיטוס .נגיע אליו ועל איך העביר את שבעת אלפי הגיבורים היהודים מארץ הקודש למסע הניצחון ברומי...סבלנות חברים..אני הקדשתי את עצמי לבדוק ולפענח  עבורכם את החידה. ומשלם על כך מאד ביוקר. בעיקר בשעות שהחנויות על סיפון שבע פתוחות ואנחנו בהפלגה ולא בטיול בחוף.זה נקרא בעגה השיווקית לקוחות שבויים. ושוב הגענו לשבויים היהודים..אבל מוקדם מידי.
הידעתם שנפטון .אל הים הרומי.תמיד מתואר עם קילשון ביד. רכוב על מרכבה שמושכים אותה סוסים עם זנב של דג .היפוקמפוס ברומית כפי שלימד אותי פרופסור גלבוע מאוניברסיטת חיפה.והוא בעצם הוכתר לאל מרוצי הסוסים..אתם מבינים את זה..אל הים שיש המון תפקידים בים. בגד בכולם והפך לאל מרוצי הסוסים..לא כמו זאוס האל היווני שנשאר נאמן לים.
דרך אגב אותו גלבוע פתר לי חידה...למה קראו לכוכב הלכת הענק בשם נפטון ? הא...חידה קשה ....
אז ככה. השם ניתן לכוכב בגלל צבעו הכחול ...הידעתם ?  ...כמה זבל מסתובב לי בראש...הזהירו אותי לא ללמוד יותר מידי...ותראו מה יצא ממני.
יאלה לאוכל....לפני שיגמר...
המסע בעקבות נפטון 4 ( או נפטון והיהודים ).
לפני שממשיכים. סיפור קטן (על קטן ) תפסתי איטלקי אחד ליד מזרקת נבונה .שם רואים את נפטון במלא הדרו...ושאלתי אותו .למה רק האיטלקים. צאצאי הרומאים וטיטוס. קוראים לנפטון nettuno כלומר נעלמה ה פ בשם. אתם לא רוצים לשמוע את התשובה....אני הסמקתי. ורק עכשיו הבנתי שהרומאים לא היה להם מילה טובה כל כך על נפטון..וממש לא העריצו אותו.. שלא כמו הדעה של היוונים על אל הים שלהם (אם אתם לא זוכרים איך קראו לו .תאלצו לקרוא מחדש את הפוסטים הקודמים .) .סתם סתם אל תקראו ואל תמלאו את הראש בשטויות. תראו מה יצא ממני מכל הדגירה הזאת.
אז נעזוב את הרומאים ואת אל של מהמרי הסוסים שלהם.
אתם יודעים שאצל היהודים יש גם אל ים ? הא .הפתעתי אתכם ! המחקר שלי יגלה עד סוף ההפלגה הרבה קשרים בין יהודים וים שלא שמעתם עליהם.
השם המקביל לנפטון ופוסידון במסורת היהודית הוא רַהַב – שמו של שר הים, "שָׂרוֹ של ים". כך למשל מתפרש בתלמוד הבבלי הפסוק "בְּכֹחוֹ רָגַע הַיָּם וּבִתְבוּנָתוֹ מָחַץ רָהַב" (איוב כו,יב).
המסע בעקבות נפטון 5 ( או נפטון והיהודים ).
נעבור לרגע לנפטון הכוכב לכת .לא לאל הים הרומאי.
איך יודעים מתי הוא התגלה..? תשאלו אם אתם לא יודעים. זה מידע לא חשוב אבל אותי תמיד ריתק .כשבתור ילד בן 8 שרצתי שעות על גבי שעות בקריאה חוזרת ונשנית של הטכנאי הצעיר... חוברת שבועית של מדע לנוער. בימי רביעי הייתי ממתין במתח בכניסה לחצר הבית ומחכה שהדוור יגיע עם החוברת..חטפתי אותה ממנו. ועד שעליתי הביתה. ידעתי על מה כותבים השבוע.....ככה זה אצל הילדים הלפלפים...
האיורים של גלילאו לגלגל המזלות. במזל דגים .חושפים כי התצפיות הראשונות של נפטון בוצעו ב-28 בדצמבר 1612 ושוב ב-27 בינואר 1613, ובשני המקרים הוא יחס את הגילוי לכוכב שבת ולא לכוכב לכת, ולכן לא פרסם את ממצאיו.
נפטון נצפה לראשונה בטלסקופ על ידי יוהאן גלה במצפה הכוכבים של ברלין ב-23 בספטמבר 1846. אורבן לה ורייר הציע (דרך מועצת קו האורך הבריטית) לקרוא לכוכב לכת החדש נפטון. ב-29 בדצמבר 1846, במיתולוגיה הרומית, היה נפטון אל הים, מקבילו של פוסידון במיתולוגיה היוונית. הצבע הכחול שבו נראה הכוכב הביא לשמו כשם אל הים., . בהודו שמו של כוכב הלכת הוא וארונה, של שם אל הים במיתולוגיה ההודית.
לרגל סיום שנת האסטרונומיה הבינלאומית, הכריזה האקדמיה ללשון העברית על שמו העברי של נפטון – רַהַב. ההצעה באה בעקבות משמעות השם נֶפְּטון – שמו של אל הים. השם המקביל לו במסורת היהודית הוא רַהַב – שמו של שר הים, "שָׂרוֹ של ים". כך למשל מתפרש בתלמוד הבבלי הפסוק "בְּכֹחוֹ רָגַע הַיָּם וּבִתְבוּנָתוֹ מָחַץ רָהַב" (איוב כו, יב) כמתאר את הניצחון על שר הים
המסע בעקבות נפטון 6 ( או נפטון והיהודים ).
האמת היא שפוסידון .אל הים היווני היה הרבה יותר מעניין מנפטון. אבל מה לעשות. אנחנו בים התיכון הצפוני. בין איטליה וספרד. וכאן שולט נפטון.
אבל כמה מילים על זאוס. קודם כל הוא היה רב שגל. וזה כבר עושה אותו מעניין. אפילו על אחותו לא ויתר .ואל תשאלו מה יצא מזה...חצי סוס חצי אדם. כי כדי להמלט ממנו התחפשה לסוס.אבל אצל רב שגל זה לא עוזר. ...
וחוץ מזה היה לו אהוב צעיר ולא רק בחורות..כך היה נהוג ביוון. וחוץ מזה מה אפשר כבר לצפות ממישהוא שאבא שלו הלע אותו חיי יחד עם אחיו כדי שלא ימרדו בו...מת מת על מיתולוגיה יוונית. תנסו ולא תרצו להפסיק לקרוא.
אבל פה בלב ים .כשעוד מעט רואים את ברצלונה באופק . צריך להגיע לתכלס....מה משותף ליהודים ולים...? והאם בכלל יש משותף.....
המסע בעקבות נפטון 7 ( או נפטון והיהודים ).
מה לא עשיתי כדי להגיע לשורשי הקשר בין היהודים והים...שתיתי בלי סוף משקאות אלכוהוליים מעוררי זיכרון . בכל פינה ובר ברחבי האוניה..האמת את בר מספר 17 בקומה 7 לא הצלחתי למצא פתוח באף שעה ביום או בלילה...מוזר. ולא יכולתי להעלות קשר טוב.  תגידו משה...ההוא בקושי הצילו אותו מים סוף. אז איזה יחס תרצו שיהיה למישהוא שבתור ילד זרקו אותו למעין ים. אברם ויצחק...אל תצחירו אותי .אלו אנשי מדבר. לוט ? מה היה לו מים המלח חוץ מזה שנפטר מזוגתו בהפיכתה לנציב מלח.  תגידו שלמה ? לא .זה היה סוחר ערמומי .שניצל את השכנים הצידונים במשלוחי עצי ארזים דרך הים. בתמורה מאד זולה .אבל הוא....אפילו לא טבל רגל בים.
אז מי כן...? הראשונים שלמדו לנצל את הים היו החשמונאים...ואיך ? כרתו ברית עם אספסוף שודדי הים ובתמורה למזון שסיפק להם. הם קיסחו כל מי שניסה לפלוש לערי החוף בארץ....עד ש.....כן כן ידעתם שנחזור לטיטוס.....אז הנה בעצם לפומפיוס. דור אחד לפניו....
לרומא לא נותרה ברירה אלא לפעול נגד שודדי הים. בסנאט , מונה פומפיוס בשנת 67 לפנה"ס, לפקד על כוח ימי ויבשתי שמנה 120,000 חיילים , 500 אוניות ו-5000 פרשים.
לבסוף הצליחו הרומאים להביא להכנעת שודדי הים.
החשמונאים הואשמו על ידי הרומאים כי העסיקו שודדי ים, ולכן פעילותם הימית פחתה מאד לאחר כיבוש סוריה בידי פומפיוס.
מי שרוצה לשמוע עוד שישמע את השיר החביב יידשע פירטן....
בקיצור..האזהרה של הרומאים עבדה כל כך טוב ויצרה טראומה...מאז ועד לתקופת ההעפלה .שבה המצור האנגלי הכריח אותנו להבריח מעפילים דרך הים בחשאי.
אבל תוך כדי נבירה בארכיון של הספריה הלאומית בירושליים. כהכנה לקרוז ולמפגש עם חקר הקשר של היהודים לים....ואתם זוכרים את המטלה של מירי .שרת החינוך. של יהודי המזרח ושל הפריפריה. וקצת של תל אביב......חפש את הקשר הספרדי....
כך היקשה.ואני עשיתי.....לא יאומן ! אתם יודעים מתי היתה פריחה של המקצוע ....שודד ים יהודי  ???? לאחר גרוש ספרד...כנקמה על הגרוש .
הפיראטים היהודים תרמו וסיועו בתבוסת הצי הספרדי-קיסרי בקרב פרבזה בשנת 1583, סיוע במבצע המוצלח היחיד ללכידת צי האוצר הספרדיבשנת 1628, סיוע להולנדים בלכידת חלק מברזיל מידי פורטוגל, וסיוע לבריטים בכיבוש ג'מייקה מידי הספרדים.
סינאן ראיס, אשר נקרא 'היהודי הגדול' על ידי הספרדים, היה פליט יהודי. משפחתו היגרה מספרד לאימפריה העות'מאנית. הוא הפליג כשודדי ים ברברי תחת ח'יר א-דין ברברוסה. מורשתו כוללת את התבוסה של צי הספרדי-הקיסרי בשנת 1538 בקרב פרבזה. הוא נקבר בבית קברות יהודי באלבניה.
יעקב קוריאל נולד למשפחה יהודית שהתנצרה בלחץ האינקוויזיציה כאשר היה ילד. כאיש צעיר, יעקב היה לקפטן בצי הספרדי עד אשר נתפס על ידי האינקוויזיציה. הוא שוחרר על ידי מלחיו, שרובם היו אנוסים בעצמם. גם לאחר המקרה, במשך שנים רבות לאחר שהמטרה היחידה שלו הייתה נקמה. היו לו שלוש ספינות פירטים תחת פיקודו. מעט מאוד ידוע על מה שקרה לו מאוחר יותר. לפי סיפור המיוחס למקובל ר' חיים ויטאל, באחרית ימיו הואחזר בתשובה, עלה לארץ, למד קבלה בגליל ואף זכה להיקבר ליד האר"י הקדוש בצפת.
ראיתם..בפקודת מירי העליתי את קרנם של יהודי ספרד...
ועכשיו קצת כבוד למרוקאים
דון שמואל פאלאג'י ‏1550 –  1616.) היה רב, דיפלומט, סוחר, מרגל ו..שודד ים יהודי .יליד מרוקו שייסד בסוף המאה ה-16 את צי הקורסארים של הסולטנות, שפעל גם בחסות הכתר ההולנדי. עסק בשוד ימי של ספינות ספרדיות ששבו עם שלל מיבשת אמריקה.
אז זהוא. אנחנו היהודים. לא חברים של הים. יש לנו טראומות מימי משה כתינוק. ואחר כך בחציה של ים סוף בחרבה. וכשראינו מה קרה לצבא מיצריים כשניסה להכנס לים. לא רוצים לראות ים בעיניים.
המסע בעקבות נפטון 9 ( או נפטון והיהודים ).סוף.
אז הנה הגענו לסוף השייט. רואים את רומא באופק. ולהלן מספר מסקנות לאלו שמתכונים להרשם לשייט בים.
עדיף לקום בבוקר במיטה שלך. ללכת לקופת חולים. לראות אם הגיעו תרופות חדשות ומענינות . משם לבנק לבדוק אם המידע עדכני ויש נייר במכונה. משם ליועץ כדי לבדוק כמה הפסדנו אתמול. ומשם לדאר .לחכות בתור לחבילה. ובסוף לסופר והביתה.
סתם סתם....זה כיף עצום לעבור קילומטראז בלי להרים אפילו פעם אחת את הרגל...רק במשתנה...וחוץ משרותי הרמה לגרפס לא חסר שום דבר על האוניה...ואם בשייט שלכם תפגשו את זאת ששזופה רק בצד אחד...תשאלו איך לא ראתה את ההוא .המאנייק שכל הזמן הציץ למרפסת שלה משתי קומות מלמעלה....
יאיר
סוף דבר



יום שני, 19 בספטמבר 2016

תשמעו סיפור , אשתי סמדר נכנסה אתמול ל CASTRO‏

תשמעו סיפור , אשתי סמדר נכנסה אתמול ל CASTRO‏

דואר נכנס
x
! מ ע ק ב
x
!0 דורון מוטורס מאזדה פורד
x
זמני
x
משפחה

yairnir-gmail yairnir@gmail.com

23.1.2015
עותק מוסתר: yamit, עותק מוסתר: אני, עותק מוסתר: !0, עותק מוסתר: !0
תשמעו סיפור , אשתי סמדר נכנסה אתמול ל CASTRO, מה זה נכנסה בהם , באם אמא שלהם , לא מאמינים תשמעו ...
היום בסיום יום עבודה , ובדרך הביתה , חשקה נפשה לנקות את הראש בקצת ... איך זה נקרא ...שופינג ....
הגיעה לשפיים ולמרבה ההתרגשות מכך שנמצאה חניה ברחבה העליונה , שגם קרובה לקסטרו CASTRO ..אתם יודעים ,
וגם קרובה ל סופרפארם ...היא משתכרת מהריחות שהנבזים האלה משפריצים באויר כדי לעודד קניות ...
אז מרוב התרגשות על החניה המדהימה .... לחצה על הגז במקום על הברקס ...כן ככה נכנסה ישר ל CASTRO ...
באם אמא שלהם , כמעט הגיעה לישבן של הקופאית ... אמא מה המזל של קאסטרו ... הם לא פראיירים ! והחלונות והדלתות
עשויות מברזל רציני ...כי שפיים בלילה שממה והם לא אוהבים שנכנסים להם בלילה למדוד ... אז מה שקרה זה שה טמבון והפרונט
של הג'יפ ,מה זה חטפו באם אמא שלהם חטפו ....
סמדר איבדה קצת את הבטחון העצמי , אבל מנהל החנות לא , לקח ממנה את ההגה ( נו מה הוא פראייר עוד לתת לה לצאת ברברס ?)
והוציא את האוטו בעדינות והחנה אותו בצד ( את החניה הטובה כבר תפסה לה מישהיא אחרת ) . כשדברתי אתה , זה היה אחרי
היציאה והיא התלבטה אם אני יכול בטובי לקחת את האוטו למוסך ...כדי שהיא תמשיך למדוד ...נו עכשיו היא חברה של המנהל ...!
סרבתי בכל תוקף (מה אני פראייר לחתום למוסך על הנזקים והיא תגהץ ויזה בקאסטרו ? ) , ולפני שנפרדנו בטלפון שמעתי עוד
את השומר שהזעיקו קאסטרו שישמור בלילה שלא ימדדו להם כל מיני ארחי פרחי ... שמעתי אותו מודה לאשתי במבטא רוסי
על כך שסדרה לו עבודה אחרי שבוע שהיה מובטל .
גם מנהל החנות הודה לה , היה חורף לא קל ,יותר נכון חם , והנה הזדמנות להפטר מהסחורה ( בלילה ) וחוץ מזה עם כל קהל הסקרנים
שהצטרף לראות את הארוע ... מי צריך פרסום , ! .
אז זהוא , הגענו למוסך ( שגם המנהל והעובדים שלו כמובן הודו לסמדר על העבודה הרבה שזימנה להם ) , ואז כשפתחו את מכסה המנוע
וגילו את הנזק מהפרונט עד הרדיאטור ... ( 17,000 ₪ כולו ) ... שאלה סמדר בלחש את מנהל המוסך (בלי להתבלבל לשניה אפילו ובלי לגמגם ..
אם במקום לטרוח על פרוק טמבון , פנסים , ראדיטור , מאוורר , מיכל שמן , מיכל מיים .....וכו , אולי יש לו בסביבה אוטו חדש , והיא תחליף איתו .....
טוב , לא נורא התבשרנו שמקבלים אוטו חלופי לימי התיקון , נסענו לסוכנות ומה קבלנו .... רבע עוף ( סליחה אוטו ) קטן קטן ...
שאלה למה , הרי השאירה להם אוטו גדול גדול , אמנם מקומט , אבל גדול .... אמרו לה . גברת ...עם הצ'קמוק זה אי אפשר לפרוץ
לויטרינה של CASTRO  ....זה למה את מקבלת אותו ...
נו תנחשו מי יסע באוטו הקטן קטן ומי יסע עם הטויוטה בימי התיקון ... ניחשתם נכון , אני שלא עשיתי שום דבר רע , לא קיללתי , לא ירקתי
לא התפרצתי לפתח של אף חנות ... אני נוסע ב מצ'וקמק הקטן , ....
איפה הצדק איפה ...גם הלכו לי כל הרווחים מ TNA לחצי השנה הבאה וגם נוסע עם רגליים מחוץ לחלון ... בימי חורף אלו .
וואלה , כבר היה כדאי להשאיר לה את הויזה שלי שתחגוג חופשי בסופרפארם ( שם יש קיר שייש ואין ויטרינה ) .

עבדים היינו פרק ה

עבדים היינו פרק ה

דואר נכנס
x
! מ ע ק ב
x
TRAVEL
x
משפחה

yairnir-gmail yairnir@gmail.com

22 באפר׳
אני
עבדים היינו פרק ה ( או המסע בעקבות טיטוס )
נסענו לבדוק מי הם ומאיין באו החיילים של טיטוס .שמילאו את הליגיונות. כי הרי מפקד גיבור לא מספיק. צריך חיילים טובים. מאומנים. ורעבים להצלחה בקרב עד כדי הקרבה עצמית...ואת מי ראינו...את ג'וזפה הכורם. את פאולו הדייג .שעובד באמת קשה כדי למלא את כל המסעדות הקטנות בכפרים בשרצי ים מבושלים עם פסטה. את ג'וליאנו מגדל היצורים הקטנים עם נתחת הורוד. ונחיריים ענקיים שמהם מכינים רצועות בשר .פרושוטו.  שמניחים על ביצי עיין לאחר טיגון...מה להם ולמלחמות ? בעיקר כשראיתי את מריה ו אננה ו ג'וליטה שהיו צריכים להשאיר מאחור...אז מי יצא לכל המסעות מלחמה האלה ?...ואז עברה ברחוב חבורה רועשת של תורכים/ ארמנים / אוזבקים .מי יודע...והחידה נפתרה. הרומאים כבשו את המזרח כדי לגייס חיילים לכיבושים נוספים וכך התגלגל הגלגל...כמו אצל הגברת אור מבאר שבע...עד שהתפוצץ...שיטת הפונזי הידועה.....וכשנגמרו החיילים נגמרו המלחמות ונגמרה רומא.
והחיילים...הם קיבלו בתור פרס אזרחות וחלקות בקיסרות רומי כולל איטליה.  הלכנו לבדוק את מצבם.  אולי יש ממי לתבוע פיצויים על שהחזירו אותנו למדבר צחיח עם תנובה אחת ושטראוס אחד ואוסם אחד ובלי תחרות מחירים. 
אז ככה .אנחנו היהודים ברחנו משם למדבר. והם הפליטים ברחו מהמדבר ומלחמות הדת . אל גן העדן. באירופה.
חג שמח ושבת שלום עם קוטלט (אבא שלי קרא לזה שפונדרה) ביד אחת. זה הולך טוב עם מצה.  וכוס יין זהוב בשניה.

עבדים היינו פרק ד ( או המסע בעקבות טיטוס 2016 )

עבדים היינו פרק ד ( או המסע בעקבות טיטוס 2016 )

דואר נכנס
x
TRAVEL
x
Yair
x
משפחה

yairnir-gmail yairnir@gmail.com

18 באפר׳
עותק מוסתר: אני
עבדים היינו פרק ד ( או המסע בעקבות טיטוס 2016 )
תעזבו את טיטוס. הגענו לווילה שלנו בטוסקאנה מחוז קיאנטי ,קבלה אותנו המדאמה מריה ,לא זה לא שמה ,אבל כל הנוצריות הן מריות בשם ראשון או שני ,לא ? ,העיקר שקבלה אותנו עם בקבוק יין מענבי סנג'ובזה . איך לא משעמם להם האיטלקים , עוד מתקופת האטרוסקים מ 600 לספירה הם מגדלים בטוסקנה את אותו הזן סנז"ובזה... תתקדמו אנשים. תתקדמו, תמציאו כבר זן חדש, מלהיב, תוסס, ולא כל הזמן קיאנטי....
אפרופו נוצריות.. שמתם לב לדת המפגרת הזו שבה לנשים אין תפקיד בתהליכים הכנסיתיים, רק ללבוש שביס ולטפל בפצועים במלחמה ? שלא כמו אצלנו ,למשל....
בקשר  ליין, אז מכיוון שהגענו למחוז קיאנטי, שבו גם מצחצחים שיניים ועושים אמבטיה עם יין, ומכיוון שמהיום, עד לנסיעה לפירנצה אהיה עסוק בתהליך מורכב שנקרא ...Degustazioni ,טעימות בשפת המקום ,והרבה , או ב vendita diretta מכירה ישירה מהיקב אם היה טעים לי או אם לא נעים שבעל היקב תפס אותי גומר חצי חבית בטעימות חינם....אז בקיצור מהיום אני פחות אחראי לאיכות הכתיבה ודברי ההלל והשבח לנוף ולאיטלקיות שבדרך.
נחזור לטיטוס , עכשיו תגידו לי , בן אדם שרצה שנחיה בטוסקנה במקום בפתח תקוה, הוא לא צדיק ? צריך לספר עליו סיפורים שהשתגע כשנכנס לו יתוש בראש דרך האף ? למה אנשים כאלה רכלנים ורשעים ? נכון , הוא לקח איתו רק שבעת אלפים גולים, ורק צעירים וגבוהים ויפים ,כדי לעדות תהלוכת ניצחון מרשימה , אז מה ,הקנאה בערה בזקנים שהתחילו להדמיץ אותו ? , הרי אל אחרי הגל הראשון , הגיעו הרבה אחרים , והסתדרו לא רע , וילה פה וילה שם , וחלק עשו קבוצת רכישה, וענבל אור עזרה , קנתה בפדאני תכשיטים שייצרו בפירנצה,
נכון שבתקופת הנסיכים ( זוכרים , משפחת מדיצי ) לא הקלו על היהודים, גטו בוונציה וכו , , אז מה ,עוברים כמה תקופות קשות וממשיכים. מה לא יותר טוב מלחיות ליד ועם הבדואים בבאר שבע ?
בברכה 
יאיר ניר
0533368870
yairnir@gmail.com